Busrejser i forhold til Corona/Covid-19 virus

25. marts 2020

Busrejser i forhold til Corona/Covid-19 virus

 

Regeringen har d. 10. marts 2020 opdateret sine anbefalinger vedrørende Corona/Covid19 og anvendelse af kollektiv transport. De opdaterede anbefalinger omfatter en række opfordringer til de trafikselskaber, der driver den kollektive transport og en række opfordringer til de rejsende.

 

 

Anbefalinger til rejsende

 

Læs myndighedernes Opfordringer til de rejsende i den kollektive trafik.

 

 

Vis hensyn til hinanden og hold afstand. Rejs uden for myldretid, hvis det er muligt. Er du syg eller formoder at være smittet, skal du ikke rejse med bus, tog eller flextrafik.

 

 

 

Det gør BAT

 

BAT fortsætter indtil videre driften af bus og Offentlig Servicekørsel i overensstemmelse med myndighedernes opfordringer til udbyderne af kollektiv trafik. Du kan se dem fem opfordringer og vores tiltag herunder. 
I den Offentlige Servicetrafik, herunder HandiBAT henstiller vi til, at man kun foretager nødvendige rejser.

 

  1. Begræns trængslen i de kollektive transportmidler

I BAT har vi fra onsdag d. 11. marts om morgenen begrænset antallet af personer, der må være i vores busser. Det sker for at nedbringe risikoen for smitte, og vi opfordrer alle til at følge myndighedernes anvisninger om at rejse uden for myldretiden, hvis det er muligt.

 

  1. Informer de rejsende mest muligt om hensigtsmæssig adfærd

Myndighedernes fem anbefalinger til rejsende er at finde i alle vores busser. Vi bruger egne kanaler som hjemmeside og sociale medier, samtidigt med at vi hjælper myndighederne med at løfte budskabet i pressen.

 

  1. Vær særlig opmærksom på rengøring af fælles kontaktflader

Vi har opjusteret på rengøringen af bussernes fælles kontaktflader, sådan at de dagligt bliver rengjort efter myndighedernes anbefalinger.

 

  1. Sæt fokus på god hygiejne.

Vi informerer om god håndhygiejne til passagerer og chauffører i bussen, på de digitale stoppestedstavler og på vores egne kanaler. Vi har desværre ikke mulighed for at stille håndsprit til rådighed til passagerne.

 

  1. Opsæt plakater, der opfordrer syge til ikke at rejse med kollektiv transport

Alle busser er udstyret med plakater på indgangsdørene, der opfordrer til at man ikke bruger kollektiv transport, hvis man er syg eller formoder at være smittet.

 

 

Vis hensyn til chaufføren

For at beskytte chaufføren mod smitte, er der ingen indstigning via bussens forreste dør, og bussens forreste sæder må ikke benyttes. Følg altid chaufførens anvisninger. 

 

Der kan ikke købes billet i bussen, du skal køre på et periodekort, kontantbillet eller klippekort. Rejsehjemmel kan købes på vore salgssteder eller i Rejseplanens APP.

Køb så vidt muligt på et salgssted. Har salgsstedet lukket og der er behov for at køre med bussen, kan du køre med uden billet. Når du får mulighed så køb klippekort og klip det du skylder.

Er der spørgsmål så kontakt BATs kundeservice tlf.: 56952121 eller mail post@bat.dk

 

Skoleruter og Regionalruter

 

Der vil ikke køre skolebusser så længe skolerne er lukket.

 

Regionalruterne kører efter en tilpasset weekendkøreplan.

 

Refunderinger

Billetter, pendlerkort og andre produkter refunderes uden gebyrer i perioden.  

 

Ungdomskort

Ønsker du refusion af dit ungdomskort i forbindelse med lukning af din skole grundet Corona virus skal du sende en mail til post@bat.dk , hvor du oplyser dit navn samt kortnummeret på dit ungdomskort.

 

Refusion udregnes pr. den dato vi modtager din henvendelse og frem til perioden med lukkede uddannelsesinstitutioner, Det er ikke nødvendigt at skrive igen. Udbetalingen sker til din NemKonto umiddelbart efter karantæne-periodens udløb. 

 

Har du betalt for Ungdomskort for 2. kvartal 2020 har Du mulighed for at få hele beløbet refunderet, send mail til post@bat.dk

 

 Hvis du ønsker refusion må du ikke bruge dit ungdomskort i perioden. Gør du det alligevel mister du retten til fuld refusion.

 

OBS: Dit ungdomskort skal fortsat bruges efter karantænen, det er derfor vigtigt, at du gemmer dit kort - det skal ikke klippes i stykker!

 

Pendlerkort på mobil

Hvis du har et pendlerkort på mobil kan du søge refusion ved at sende en mail til post@bat.dk Du skal angive dit fulde navn og telefonnummer. Refusionen udregnes efter samme vilkår som ovenstående. 

 

 

Rejsegaranti

Rejsegarantien er suspenderet i hele landet, hvilket betyder, at man ikke kan gøre brug af rejsegarantien, hvis man bliver forsinket på sin rejse med kollektiv trafik.

 

 

Salgssteder og personlig betjening

Det er muligt at købe klippekort hos BATs salgssteder og i Rejseplanens APP. Der vil ikke være mulighed for personlig betjening hos BAT.

Kontakt BAT kundeservice på telefon 56952121 eller post@bat.dk  - Hverdage 8-16

 

 

 

Situationen ændrer sig hele tiden, så hold dig opdateret her på www.bat.dk og www.coronasmitte.dk